Bij ons in de huisartsenpraktijk vinden wij het belangrijk om naar buiten toe te dragen waar wij voor staan en waar wij naar streven. Dat hebben wij beschreven in een missie en een visie.
Missie (waar staan wij voor)
De laatste jaren is er veel veranderd in de gezondheidszorg. Veel zorg wordt naar de eerste lijn gehaald, waardoor de werkdruk van de huisarts toeneemt. De huisarts is, en blijft, het centrale punt in de eerste lijn gezondheidszorg. De patiënt staat hierbij centraal en wij vinden dat de zorg zoveel mogelijk laagdrempelig en vertrouwd geleverd moet worden.
Wat is kenmerkend aan onze praktijk?
- Wij vinden het van belang om milieubewust om te gaan met materialen, afvalverwerking en het opwekken van groene stroom. Een goede praktijk denkt ook aan het belang van haar toekomstige patiënten.
- In onze praktijk beschouwen wij het leven als waardevol. Wij zien euthanasie slechts als een uitkomst indien goede palliatieve zorg onvoldoende is om lijden van de patiënt te voorkomen. Wij zijn terughoudend bij euthanasieverzoeken zonder medische aandoeningen, bij psychiatrische ziekten en bij dementie.
- Wij werken op elk moment van de dag aan de kwaliteit van zorg, onder meer met behulp van de NHG praktijkaccreditering. Op dit moment zijn wij bezig met het accrediteringsproces. Wij hopen eind 2022 de accreditering te hebben behaald.
- Wij vinden het van belang om toekomstige zorgprofessionals op te leiden. We trachten minimaal eens per jaar een stageplek voor doktersassistentes beschikbaar te stellen. Ook staan we open voor de mogelijkheid anderen op te leiden.
- Wij leveren zorg aan patiënten die in de buurt wonen, wanneer de afstand tot de huisarts zodanig groot is dat er geen snelle zorg geleverd kan worden, adviseren wij u om een huisarts dichterbij te gaan zoeken.
- Onze praktijk staat voor laagdrempelige en persoonlijke huisartsenzorg. Wij vinden het belangrijk dat er binnen de praktijk laagdrempelig gecommuniceerd wordt en dat er met de patiënt een vertrouwensband opgebouwd wordt, waardoor de kwaliteit van zorg omhoog gaat.
- De huisarts doet huisbezoeken/visites wanneer een patiënt absoluut niet in staat is naar de praktijk te komen. Bij aanvraag bij de assistente zal altijd eerst overleg met de huisarts worden gepleegd.
- Bij ons in de huisartsenpraktijk wordt geneeskundige zorg verleend aan de hand van de NHG-standaarden, die via NHG beschikbaar zijn gesteld. Dit geld ook voor de chronische zorg die onder behandeling zijn van onze praktijkverpleegkundige.
- Patiënten hebben een eigen verantwoordelijkheid. Bij het opvragen van uitslagen of onderzoeken of voor het maken van een afspraak dienen zij zelf aan de bel te trekken. Wanneer er snel gehandeld moet worden, zal door de huisartsenpraktijk zo spoedig mogelijk contact worden opgenomen.
- Onze praktijk moet open zijn. Open voor mensen die hulp nodig hebben, maar ook open voor nieuwe ideeën en andere visies. Door te luisteren naar de behoeften en ideeën van patiënten en medewerkers kunnen we uiteindelijk de beste zorg leveren.
Visie (waar gaan wij voor)
De huisartsenpraktijk gaat voor een kwalitatief hoog niveau wat betreft het leveren van zorg. Daarnaast gaan wij voor een optimale kennis/bekwaamheid van de medewerkers en gaan wij voor een goede samenwerking met de andere organisaties in het gezondheidscentrum en daarbuiten.
Dit wordt mede nagestreefd door voortdurende (bij)scholing van alle medewerkers binnen de praktijk. Alles met het doel om optimale zorg te leveren.
De huisartsen en de medewerkers zijn bereid om op kritische wijze te kijken naar het handelen van henzelf en van hun collega’s om de kwaliteit van de praktijk te kunnen waarborgen en te verhogen.