Onze praktijk hanteert een wegblijftarief wanneer u zonder tijdige afzegging (d.w.z. uiterlijk 24 uur van tevoren) niet verschijnt op een gemaakte afspraak. Dit wegblijftarief is volgens vastgestelde richtlijnen van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV).
Waarom een wegblijftarief?
Het aantal patiënten dat niet op hun afspraak verschijnt is helaas erg toegenomen de afgelopen jaren. Wanneer een patiënt niet op een afspraak verschijnt gaat dit ten koste van de tijd van de huisarts, de assistente, de praktijkverpleegkundige of de praktijkondersteuner. In deze verloren tijd hadden zij een andere patiënt kunnen helpen. Om de kwaliteit van de zorg te behouden is het daarom belangrijk dat mensen hun afspraak nakomen.
Wat als ik een afspraak niet kan nakomen?
Indien u een afspraak heeft en deze niet kan nakomen kunt u onze assistente uiterlijk 24 uur van tevoren bellen. Zij zal uw afzegging dan noteren en meestal kunt u gelijk een nieuwe afspraak met haar maken.
Het kan natuurlijk voorkomen dat u wegens bijzondere omstandigheden zonder tijdige afzegging niet aanwezig was op uw afspraak. Wij vragen u in dat geval contact op te nemen met de praktijkassistente en de situatie uit te leggen. Wellicht wordt het wegblijftarief dan niet in rekening gebracht.
Hoogte wegblijftarief
Het wegblijftarief is vastgesteld op €25,00 per verzuimde afspraak. Het wegblijftarief is niet te declareren bij de Zorgverzekeraar en moet u dus zelf betalen!